Útinapló, Európa, Hétvégi utak, Izland

Hosszú hétvége Izlandon / Long weekend in Iceland

Izland azóta került a bakancslistámra, amióta Norvégiába látogattam és megtapasztalhattam, hogy mennyire csodás természeti adottságokkal rendelkezik az ország. Izlandot sokan Norvégiához hasonlítják, ezért nem volt kérdés, hogy az idén Izland lesz a “hideg célpontom”. Jobban szeretem a “meleg országokat”, mint például Thaiföld vagy akár Spanyolország, ennek ellenére a legjobban eddig mégis a “hideg országok” nyűgöztek le természeti adottságaikat tekintve.

Iceland has been on my bucket list since I visited Norway last November and got to see how beautiful the nature is there. Iceland is often compared to Norway, so it was no doubt that this country will be the “cold destination” of the year for me. Despite the fact that I prefer countries with hot weather such as Thailand or Spain, “cold countries” impressed me the most so far.

Mindenképpen ki szerettem volna használni az egyik hosszú hétvégét, hogyha már ilyen sokat kapunk belőle 2018-ban, ezért nem gondolkodtam sokat, amikor megláttam, hogy egész jó áron be tudom szerezni a repülőjegyet az április 28-május 1-jei hétvégére. Budapestről a Wizz Air üzemeltet közvetlen járatot Reykjavíkra, és akár 30 000 forinttól is kapható repülőjegy erre az útra, ami egyáltalán nem sok, tekintve, hogy több, mint 4 órás az út.

I wanted to take advantage of one of the long weekends of 2018, since we get 4-5 of them in Hungary, so I didn’t hesitate much when I found a reasonably priced ticket for the long weekend of 28 April – 1 May. Wizz Air operates direct flights from Budapest to Reykjavík, and you can find tickets even for 30 000 HUF (96 EUR), which is a very good price, regarding the fact that the flight time is more than 4 hours.

Első nap – Reykjavík // 1st day – Reykjavík

A járatunk reggel 7 órakor indult Budapestről és az időeltolódásnak köszönhetően (2 óra) fél 10 körül érkezett meg Reykjavíkba. A reptéri transzfert előre megvettük az AirportTransfer.is oldalon, mivel náluk volt a legolcsóbb a retúr transzfer ára: körülbelül 12 500 HUF, azaz 4900 ISK. A busz nem csupán a központi pályaudvarra vitt el, hanem a szállásig, és a visszaút napján is értünk jött – még szerencse, mert a szállásunk nem volt túl közel a belvároshoz. 12 óra körül odaértünk a hostelhez, viszont csak 14 órától lehetett check-inelni. A Capital Inn nevű hostelben száltunk meg, amellyel teljesen elégedettek voltunk, mivel egy jól felszerelt konyha tartozott hozzá és mi többnyire itthonról vittünk kaját, mert Izlandon egy vagyonba kerül enni (is). Úgy döntöttünk, hogy check-in-ig elmegyünk a legközelebbi szupermarketbe szétnézni. Izlandon a legolcsóbb szupermarket a Bónus meg Krónan, de persze nem kell magyarországi árakra számítani itt sem. Minden sokkal drágább egy-két dolog kivételével, ami meg is lepett: a Pringles, különböző proteinszeletek és néhány helyen a koffeinmentes kóla is olcsóbb vagy ugyanannyi, mint nálunk.

Our flight departed at around 7 AM from Budapest and arrived at 9.30 AM to Reykjavík thanks to the time difference between Hungary and Iceland, which is 2 hours. We paid in advance for the airport transfer at AirportExpress.is, which I found to be the cheapest option available: 12 500 HUF / 4900 ISK / 40 EUR for a return ticket. The bus took us directly to the accommodation, and it also picked us up from the hostel on our way back to the airport – fortunately, because the hostel was not too close to the city centre. We stayed at the Capital Inn, which was a nice and reasonably priced hostel with a fully-equipped kitchen – and that was a really important factor when choosing the accommodation, because we mostly brought food from home, as it would cost us a fortune to eat out. We decided to go to the nearest supermarket until check-in time. Bónus and Krónan are the cheapest supermarkets in Iceland, but, of course, you shouldn’t expect to find very cheap products there. But surprisingly, there are some items which are cheaper than in Hungary, for example, Pringles, protein bars or caffeine-free coke.

Az első napra azt terveztük, hogy meglátogatjuk Reykjavíkot, ezért check-in után el is indultunk a szállásról gyalog. Meglepően kevés gyalogost láttunk az utcákon, sőt, járda is alig volt néhány helyen – szerintem ott mindenki kocsival közlekedik, biztosan bolondnak néztek minket. 😀 De nemcsak a gyaloglás, hanem a síkabát, sapka, sál, kesztyű, bakancs miatt is – az ottani emberek hozzá lehetnek szokva a hideghez, hiszen néhányan rövidnadrágban vagy rövidujjú polóban flangáltak, de a zokni és papucs kombó is népszerű volt. Mi meg csak hüledeztünk, hogy hogy nem fagynak meg?!

Nagy nehezen elértünk az első reykjavíki célpontunkhoz, a városházához (City Hall), amely előtt a Tjörnin nevű tavacska helyezkedik el. Ezután végigsétáltunk a Laugavegur nevű shopping street-en. Utána megnéztük a Sun Voyager szobrot, amely az óceán partján helyezkedik el, majd végigsétáltunk a parton és ezt követően haza. Az az igazság, hogy nagyon fáradtak voltunk aznap, mivel éjjel 3 órakor keltünk fel, hogy elérjük a reggeli járatot – ezért sem töltöttünk túl sok időt a városban.

We decided to look around in Reykjavík on the first day, so after checking in, we walked to the city centre. Surprisingly there were almost no pedestrians at all on the streets, and sometimes it was really difficult to “find the right path” ( 😀 ) as there were no pavements. I guess that Icelandic people prefer traveling by car, so they must have thought that we were insane – walking on streets when there’s no pavement, moreover, dressed up in ski coats, scarves, gloves, waterproof boats, while some of them wore only a T-shirt or shorts, but the slippers+socks combo was popular as well.

So after a long walk, we arrived to the City Hall. Next to it is situated the Tjörnin lake. After visiting the city hall and sitting on a bench for a while near the lake, we headed to Laugavegur, the shopping street of Reykjavík. The next stop was the Sun Voyager sculpture which is situated close to the water, with mountains in the background. After taking some photos there, we walked along the “beach”, then headed home. To be honest, we didn’t spend more time in the centre, because we were really tired after waking up at 3 AM to catch our flight.

DUUY9948
Úton a belváros felé / On our way to the city centre
Tjörnin
Laugavegur
CBBH1536
The Sun Voyager (Solfar)

Második nap – a Golden Circle // 2nd day – the Golden Circle

Az izlandi utunknak a java a második nap kezdődött, hiszen befizettünk egy egész napos túrára, amely során meglátogattuk az úgynevezett “Golden Circle”-t (magyarul “arany körút”, de nevezik “arany háromszögnek” is), mely Izland leghíresebb útvonala. Rengeteg utazási iroda, busztársaság szervez Golden Circle-túrát, de ebben az esetben is sikerült kiválasztani a legjobb árút (55 EUR), melyet a Grayline Iceland nevű vállalat szervezett. A kisbusz szerencsére eljött értünk a szállásra, majd onnan vitt tovább a központi buszállomásra, ahol felültünk a jóval nagyobb turistabuszra.

Az arany körút egy körülbelül 300 km-es út három fő megállóval: a Thingvellir nemzeti park, a Gullfoss vízesés és a Haukadalur geotermikus terület a Geysir és Strokkur nevű gejzírekkel. A túra legnagyobb részét a buszon töltöttük, de ezt senki sem bánta, hiszen lélegzetelállító táj tárult elénk az ablakból. Az út során körülbelül ötször álltunk meg fél/egy órára. Az idegenvezető meg szinte végig mesélt az országról, a látnivalókról, és jó kedvében is volt, mivel sokat viccelődött. A túra 9.30tól 17.30-ig tartott, a busz pedig a végén újból elvitt a szállásra bennünket.

A három megálló közül legjobban a Haukadalur tetszett, mivel a Strokkur nevű gejzír nagyon aktív, 5-10 percenként kitör (ellenben a Geysir-rel), melyhez hasonlót még sosem tapasztaltam. Miközben a fényképezőgépet türelmesen tartottam a kezemben 5-10 percen keresztül, hogy megeleveníthessem a Strokkur kitörését, szép lassan megfagytam, de megérte! 😀 A kitörés nagyon kevés ideig tart, szerintem 4-5 másodpercig. A Thingvellir nemzeti parkban az volt számomra érdekes, hogy a Trónok harca egyes jeleneteit ott forgatták, és az egész nemzeti park nagyon “trónokharcás” hangulatú volt. A Gullfoss vízesés bámulatos volt – még sosem láttam vízesést télen és hidegben. Az egyetlen negatívum ezen a napon az esős, szeles idő volt – vízálló kabát és bakancs nélkül nem is érdemes útnak indulni, és még így is eláztam párszor.

The interesting part of our trip to Iceland started on the 2nd day when we participated in a full-day tour: the iconic Golden Circle, Iceland’s most popular tour. There are numerous travel agencies and bus companies organizing daily Golden Circle tours, and I picked the cheapest one I could find: Grayline Iceland – it was still not cheap, though (55 EUR). The tour started at 9.30 AM and a smaller bus came to the hostel to pick us up, after which we changed buses in the bus terminal and continued the journey on a bigger tourist bus.

The Golden Circle is the most popular tourist route in Southern Iceland with three main stops: the Thingvellir national park, the Gullfoss waterfall and the Haukadalur geothermal area, which contains the geysers Geysir and Strokkur. Most of the tour we spent on the bus but we didn’t mind it, because we had a great view from the window. We stopped for 4-5 times for half an hour or an hour during the tour. The tour guide was constantly talking about the country, its natural wonders, its history and he was in a good mood, always making jokes. 🙂 The tour last for about 8 hours, from 9.30 AM to 5.30 PM. The bus brought us back to our hostel again – fortunately, otherwise we should have walked a lot.

Out of the three main stops of the Golden Circle, I liked the geothermal area the most, because I’ve never seen a geyser erupt before. Strokkur erupts in every 5-10 minutes, so I was waiting there with the camera, not moving at all, just to be able to capture that moment. The eruption is very quick, it lasts about 4-5 seconds, I think. I froze to death, but it was worth it! 😀 I didn’t see just one, but about 4-5 eruptions during our stay in Haukadalur. In Thingvellir, I liked the most that it was in fact a Game of Thrones filming location, and I think that the whole national park had a GoT atmosphere. The Gullfoss waterfall was amazing – I’ve never seen a waterfall that big in the winter, I always visited waterfalls, mainly in Croatia, in the summer. The only negative part of that day was the windy, rainy weather – there is no point in going without waterproof coat and boots.

Thingvellir:

IMG_6225IMG_6220HUBW5501

Gullfoss:

KBPA1568BBFF9081

Haukadalur:

ATBR7546

Harmadik nap: Dél-Izland túra //3rd day: South Iceland tour

A harmadik, egyben utolsó Izlandon töltött napon egy újabb túrára fizettünk be, mégpedig az Izland déli részét bemutató túrára, amely picit drágább és hosszabb volt az előző napinál. A déli túrán is a Grayline Iceland szervezésében vettünk részt, mivel az ára verhetetlen volt a többihez viszonyítva (74 EUR).  Ezen a túrán már öt fő megálló volt: a Skógafoss vízesés, Vík falu, a fekete homokos tengerpart, a Sólheimajökull gleccser és a Seljalandfoss vízesés. Az idegenvezetőnk elég fura akcentussal beszélt angolul, néha nehéz volt megérteni, mit mond és nagyon kellett figyelni, de ennek ellenére nem tudok panaszkodni, hiszen ez a túra még jobban tetszett, mint a Golden Circle.

A túra legkülönlegesebb része a Black Sand Beach, azaz a fekete homokos tengerpart volt. Esett az eső és fújt a szél, amikor odaértünk, de nem érdekelt, elindultunk felfedezni a partot, amíg az utasok többsége ebédelt. Érdekes kontraszt, hogy Thaiföldön a Phi Phi-szigeteken a homok fehér színe  lepett meg a legjobban, itt pedig pont az ellenkezőjét tapasztalhattam: koromfekete volt a homok. Nagyon különleges hangulatú volt ez a part, óriási hullámokkal. Egy figyelmeztető tábla is ki volt téve a partra: vigyázni kell, hogy ne menjünk túl közel az óceánhoz, mivel az úgynevezett “settenkedő hullámok” (talán ez a legpontosabb fordítása a “sneaker waves”-nek) könnyen magukkal ragadhatnak. Elrettentő példaként két esetet hoztak fel, amely emberéletet követelt figyelmetlenség miatt.

A legjobban viszont a Seljalandfoss tetszett, mivel be lehetett menni a vízesés mögé és onnan képet készíteni, sőt, a nap is kisütött pár másodpercre ottlétünk alatt, így sikerült lefotózni egy kis szivárvány-darabkát is. 🙂 Volt nálam esőköpeny, de lusta voltam felvenni, ezért picit itt is eláztam – szerencsére a kabátom vízálló volt.

On the last day of our Iceland trip we went on another tour, the South Iceland tour, which was a bit longer and more expensive than the Golden Circle tour. We chose Grayline Iceland again for this trip, because they offered the cheapest option (74 EUR). This tour contained five main stops: the Skógafoss waterfall, Vík village and the Black Sand Beach, Sólheimajökull glacier and Seljalandfoss waterfall. The tour guide had a bit of a strange accent, which sometimes was difficult to understand, but I can’t complain, because overall I liked this tour better than the Golden Circle.

In my opinion, the most interesting part of the tour was the Black Sand Beach. The rain was pouring and the wind was blowing, but we didn’t care, we went on to explore the beach, while other passengers were having lunch. In contrary to Thailand’s Phi Phi Islands, where the sand was white, here it was as black as pitch. This place had a very unique atmosphere, something I’ve never experienced before. There was a warning sign on the beach about the so-called “sneaker waves”, which tend to arrive when you least expect them. They can drag you into the water and can even be deadly, as it happened a few times on the Black Sand Beach.

My favorite part of the South Iceland tour was the Seljalandfoss waterfall, because you could go behind the waterfall and take pictures from there – it was truly amazing. Lucky me, the sun decided to shine for a few seconds so I got to see rainbow over the waterfall, and I was able to take some pictures of it.

Skógafoss:

ALGF2616BLUR5516DSC_0599IMG_6596

Black Sand Beach:

EGFK3728IMG_6885IMG_6887IMG_6936

Sólheimajökull:

ALPU3873DSC_0890

Seljalandfoss:

Ennyi fért bele három napba. Természetesen még rengeteg látnivaló van Izlandon, mi csak a déli részét tudtuk megnézni az országnak, de szerintem teljesen megérte három napra eljönni, úgyhogy mindenkit bátorítok arra, hogy használja ki a hosszú hétvégéket és utazzon Izlandra!

…de Norvégia vagy Izland? Mindkét ország lenyűgözött, viszont azt kell mondanom, hogy a norvég fjordok jobban elbűvöltek, mint az izlandi vízesések. Lehet, hogy azért, mert az volt az első alkalom, hogy ennyire gyönyörű természet tárult elém, de az is biztos, hogy az izlandi rossz időjárás picit rányomta a bélyegét a kirándulásra. Biztosan még szebb lett volna minden, hogyha végig süt a nap és nem fúj olyan erősen a szél.

So this is how we spent three days in Iceland. We didn’t have enough time to explore the whole country, of course, just the southern part of it – but visiting Iceland for just three days was so worth it! I recommend everyone to take advantage of the long weekends and travel to Iceland, I’m sure no one would regret it.

…but what would I choose, Norway or Iceland? Both countries blew my mind with their unbelievably beautiful nature, but I have to say that Norwegian fjords win this game. Probably because Norway was the first Nordic country I visited and when I was there I just couldn’t believe that such beauty exists, or because the weather in Iceland was so rainy and windy all the time – I bet it would have been even more amazing if the weather was better.

A végére pedig a kedvenc képemet hagyom, amely szerintem érezteti azt, hogy miért is érdemes ellátogatni Izlandra // And finally, here is my favorite photo from Iceland, which I think shows, why is it worth to visit this country:

1 című bejegyzés “Hosszú hétvége Izlandon / Long weekend in Iceland” gondolatot, hozzászólást tartalmaz